Skip to main content
Entrevista

CURICÓ VISUAL: Un rescate patrimonial que se vive en regiones

By 28 de enero de 2016septiembre 12th, 2024No Comments

{:es}

Estamos viviendo una época en la que las redes sociales nos permiten acercarnos a diferentes realidades, y una de las múltiples posibilidades es la de aproximar y democratizar la cultura, sobre todo si pensamos en lo que ocurre en regiones. Este es el caso de Curicó Visual y esta es la entrevista con la creadora del proyecto: Gisella Morety

Por muchos es sabido que la realidad cultural que se vive en provincias es muchas veces dispareja con lo que ocurre en Santiago, la concentración de museos, actividades y centros culturales que entregan una infinidad de posibilidades pone en desventaja al resto. Promover el arte y el patrimonio pareciera ser muchas veces una empresa difícil de cumplir en zonas alejadas al centro. Pero existe un movimiento que quieren realizar esfuerzos para revertir esta situación. Curicó Visual es un proyecto que pretende destacar y promover aquellas bellezas escondidas dentro de la ciudad, crear comunicación entre el arte y la gente, y generar un espacio de diálogo que permita acercar a artistas al contexto regional. Ante la falta de lugares físicos se deben encontrar otros medios, y esta fue la idea: utilizar las redes sociales para combatir este vacío.

Curicó Visual 01

AAL: ¿Cómo surgió la idea de generar este proyecto?

Fue una inquietud personal que tenía hace mucho tiempo, que surge como una reconciliación con la ciudad, con el entorno, con el contexto cotidiano. A mí no me gustaba esta ciudad, la comparaba con otras ciudades en las que había vivido y sentía que no me aportaba nada, no me permitía crecer, se me cerraban las puertas en todos lados, me era demasiado hostil. Y me di cuenta que este malestar personal, era también colectivo, ya que muchas personas sentían lo mismo, sobre todo los jóvenes. Fue ahí cuando lo vi como una oportunidad y comencé el proceso de reconciliación. Me di cuenta que era una ciudad interesante, que tiene mucho potencial estancado que tiene que comenzar a moverse, y las redes sociales eran el vehículo ideal para eso. Así surgió Curicó visual, una invitación a resignificar el patrimonio cultural y popular de la ciudad, acercar la historia reciente y generar espacios para la circulación de nuevos relatos, ya sea en torno al arte, la cultura y a los referentes visuales que están en el imaginario colectivo de todos los curicanos. Mi sueño es que a partir de ahí, se puedan ir desarrollando muchos más proyectos y que se involucren cada vez más personas.

AAL: ¿Cuál ha sido tu experiencia previa con el Arte y la Cultura?

Yo soy historiadora del arte de profesión y mi formación inicial estuvo muy ligada a la gestión de museos y el patrimonio, luego estudié conservación y restauración, para complementar mi perfil inicial. Trabajé durante cuatro años como encargada de documentación, registro e inventario del Museo de Arte Colonial de San Francisco en Santiago y luego me fui a estudiar un magíster a Barcelona. Allá claramente mi visión se expandió, y me acerqué más al coleccionismo y la difusión del arte. Pero más allá de lo que aprendí en la universidad, yo rescataría la experiencia de vivir en Barcelona, que amplió mis horizontes respecto al arte, el patrimonio, el medio urbano, etc.

AAL: ¿Cómo percibes el crecimiento cultural y la democratización del Arte en nuestro país?

Si bien el país ha demostrado un crecimiento cultural en los últimos años, sigue siendo muy desigual. Siempre hay personas que están haciendo el esfuerzo, pero la velocidad en la capital supera con creces a las regiones. Faltan muchas iniciativas más para que la democratización del arte sea real.

AAL: ¿Está el Arte Contemporáneo alejado de la escena regional?

Le falta hacerse más visible, porque en regiones hay más voluntad de los medios y las audiencias hacia las manifestaciones más tradicionales del arte. Particularmente en Curicó, pienso que esto sucede porque hay pocos espacios que acojan y represente a los artistas contemporáneos. Podría destacar el trabajo del Centro Cultural Asuntos Públicos, el Proyecto Trama… y hasta ahí no más llego. Sin embargo, el bajo perfil que mantiene el arte contemporáneo en la escena regional, puede deberse también a que no está inmerso en un sistema regido por una lógica mercantil, no es todavía visto bajo una lógica de consumo, lo cual lo hace más orgánico y especialmente interesante, por lo menos para mí.

Curicó Visual

AAL: ¿Cómo realizas la elección de las temáticas que se tratan en las redes sociales de Curicó Visual?

La verdad es que no sigo ninguna pauta ni estrategia, las temáticas las van dictando las imágenes y lo que sugieren. Hay lugares que retrata Curicó Visual que están en el imaginario de la mayoría de los curicanos y siempre los he tenido en mente. Hay otros que son descubrimientos, hay otros que son tan particulares que captan mi atención. Es un flujo de temáticas bastante espontáneo. Lo que tienen en común todas estas imágenes, es la intención de llevar el foco hacia ellas, darles mayor visibilidad, y cambiar así la relación hostil que tenemos con la ciudad. Esto puede influir en muchos aspectos, por ejemplo en la relación creativa que tienen los artistas con el medio urbano, incluso en la manera de vernos a nosotros mismos, que también somos parte de la ciudad.

AAL: ¿Consideras que la relación entre arte contemporáneo y público tiene menor recepción que aquellas manifestaciones más tradicionales?

No es que exista una recepción nula frente al arte contemporáneo, siempre hay un grupo de personas que se interesa y es receptivo frente a estas manifestaciones, sin embargo, es cierto que en general, el público está más familiarizado con aquello que más ha visto, esto es el lenguaje más tradicional del arte. Por eso es bueno rescatar iniciativas que ayuden a acortar esa brecha. Dar más visibilidad a los artistas visuales y contribuir a la creación de audiencias.

AAL: ¿Te gustaría llevar esta iniciativa a otras ciudades? ¿Y qué otros proyectos te gustaría realizar para promover el arte y la cultura en tu ciudad?

Más que llevarla a otras ciudades, me gustaría generar alianzas con proyectos del mismo tipo que existan en otras ciudades y apoyarnos mutuamente, hacer sinergia, que exista la posibilidad de generar encuentros y debates. Para mi ciudad tengo varios proyectos futuros en mente, uno de ellos es un proyecto audiovisual que rescata una serie de relatos asociados a la participación de la mujer en el desarrollo cultural de Curicó. También he pensado algunos proyectos para artistas visuales, fotógrafos e ilustradores, todos bajo los mismos principios que dirigen Curicó visual. Ojalá se puedan concretar éstos y muchos más.

No cabe duda que la importancia de la difusión se necesita incentivar más en nuestro país, y sobre todo en regiones. Y es trabajo de todos los involucrados en cultura promover este tipo de iniciativas. Puedes seguir a Curicó Visual en las redes sociales:

Encuentra más info en Facebook e Instagram

Curicó Visual

{:}{:en}We are living a period where the social network allows us to get closer to different realities, and one of those multiple possibilities is to bring near and to democratize culture, especially if we think about what’s happening in regions. This is the case of Curicó Visual and this is the interview with the creator of this project: Gisella Morety.

It is known by many that the cultural reality of provinces is so uneven in comparison with Santiago: the centralization of museums, activities, and cultural centers that give infinite possibilities. Unfortunately, this puts in disadvantage the rest. Promoting art and the patrimony seems a lot of times to be a difficult business that is hard to accomplish in zones that are far from downtown. However, there’s a movement that is making efforts to reverse that situation. Curicó Visual is a project that pretends to highlight and promote those hidden beauties that are within the city, to create communication between art and people, and to generate a space for dialogue that allows artists to get closer to the regional context. When there’s lack of physical places you need to find other media, and this was the idea: use the social network to fight with that emptiness.

AAL: How did the idea about generating this project emerge?

It was a personal concern that I had long time ago. It emerged as reconciliation with the city, with the surroundings, with the daily context. I didn’t like this city. I compared it with other cities where I have lived and I felt that it was not useful to me because I couldn’t develop myself and doors were shut everywhere: it was too hostile. I realized that this personal discomfort was also collective because many people felt the same, especially the young ones. That was the moment when I saw it as an opportunity and I started the reconciliation process. I comprehended that it was an interesting city, which has a lot of stacked potential and it needs to move, and the social network was the ideal vehicle for that. This is how Curicó Visual emerged; an invitation to resignify the cultural and popular heritage of the city, to bring closer the recent history, and to generate spaces for the circulation of new tales. Tales that can be about art, culture, and the visual references that are part of the imaginary collective of all the people from Curicó. My dream is that, from that point, more projects can be developed and people can be part of it with more frequency.

AAL: What is your previous experience with art and culture?

I am an art historian and my first studies were much related to museum and patrimony management. Then I studied conservation and restoration in order to complement my starting profile. I worked four years as a manageress of documentation, registration, and inventory in the San Francisco Colonial Museum in Santiago. After that, I studied a master degree in Barcelona. In Barcelona my vision expanded and I was able to get closer to the collecting and diffusion of art. However, apart from the things that I learnt at university, I would rescue the experience of living in Barcelona because it expanded my horizons in relation to art, patrimony, urban area, etc.

AAL: How do you perceive the cultural development and the democratization of art in our country?

Though the country has demonstrated a cultural development during the last years, it’s still unequal. There are always people making efforts, but the speed in the capital totally surpasses the regions. The democratization of art would be real if there were more initiatives.

AAL: Is Contemporary Art distant of the regional scenario?

It needs more visibility because in regions there’s more will of the media and the audiences towards the most traditional manifestations of art. I think that in Curicó –particularly –this occurs because there are few places where contemporary artists can be received and represented. I can highlight the work of Centro Cultural Asuntos Públicos (Institute of Public Affairs in Chile), the TRAMA Project… and that’s all I can mention. Nonetheless, the low profile that keeps Contemporary Art in the regional scenario can be due to the following things: it’s not immersed in a system that is governed by a mercantile logic or is not seen with the logic of consumption. This means that is more organic and, especially, interesting at least for me.

AAL: How do you choose the topics that are seen in the social network of Curicó Visual?

The truth is that I do not follow any pattern or a strategy either; the topics emerge from the images and what these suggest. There are places that Curicó Visual portrays, which are in the imaginary of the majority of the people from Curicó and I have always had that in my mind. There are other places that are discoveries and others that are so particular that catch my attention. It’s a flux of topics that are so spontaneous. The common thing about these images is the intention of having the main focus, by giving them more visibility and, therefore, changes the hostile relationship that we have with the city. This can influence many aspects, for example, in the creative relation that the artists have with the urban area, even in the way that we see ourselves because we are also part of the city.

AAL: Do you consider that the relationship between Contemporary Art and the public has less reception than those more traditional manifestations?

It’s not about the existence of a null reception towards Contemporary Art: there is always a group of people who are interested and is receptive in relation to these manifestations. Nevertheless, it’s true that in general the public is more familiarized with the things that they have seen and this is the most traditional language of art. This is the reason why is good to rescue initiatives that help to bridge that gap and give more visibility to visual artists and contribute with the creation of audiences.

AAL: Would you like to take this initiative to other cities? What other projects would you like to achieve in order to promote art and culture in your city?

More than taking it to other cities, I would like to do the following: generate alliances with projects of the same type, which exist in other cities and support us mutually, create synergy, and have the possibility to organize reunions and debates. I have many future projects in my mind for my city and one of them is an audiovisual project that rescues a series of tales related to the participation of women in the cultural development of Curicó. I have also thought about projects for visual artists, photographers, and illustrators, all of them under the same principles that conduct Curicó Visual. I hope that these details can be settled and more.

There’s no doubt that the importance of the diffusion needs to motivate more our country, especially all regions. It is the job of all the ones that are involved in culture to promote this sort of initiatives. You can follow Curicó Visual on social networks:

Find more information on Facebook and Instagram.

{:}